#1 HTML odkaz
Odkaz v HTML se zapisuje pomocí prvku <a>, ke kterému se přidává atribut href jehož hodnotou je adresa cílové stránky. Tak vypadá klasické použití prvku odkazu na stránce.
Prvek <a>, potažmo atribut href, však může obsahovat před jeho hodnotou (jako prefix) klíčové slovo s dvojtečkou – mailto: anebo tel:, z nichž první odpovídá e-mailové adrese a druhé telefonnímu číslu.
#2 Prefixy
mailto:
Prefix mailto: slouží pro zadání cílové adresy příjemce elektronické pošty. Do atributu href se vloží následujícím způsobem:
<a href="mailto:jmeno@domena.cz">E-mail</a>
Vzniklý odkaz uživatele po kliknutí zavede do e-mailové aplikace, kterou má nainstalovanou na svém zařízení a pole příjemce vyplní zvolenou adresou uvedenou v odkazu.
Po tomto prefixu nemusí následovat pouze e-mailová adresa, ale může se vyplnit rovnou předmět e-mailové zprávy i její počáteční obsah. Tyto části se oddělují otazníkem ?, po kterém se nachází klíčové slovo pro danou sekci – subject pro předmět zprávy a body pro již danou zprávu.
Ve finále tak lze například pro dotaz o webové stránce předvyplnit e-mail. Například takto…
<a href="mailto:support@piskod.cz?subject=Dotaz?body=Zdravím…">Napište nám!</a>
tel:
Prefix pro telefonní číslo tel: slouží pro zadání telefonního čísla s mezinárodní předvolbou či bez ní.
<a href="tel:+420123456789">Zavolej!</a>
Další
Alternativně existují také prefixy sms:, callto: a fax:, které však nemají tolik rozšířenou podporu mezi prohlížeči a zařízeními. Jednotlivé prefixy slouží následovně:
- sms: – po kliknutí na telefonní číslo nepřesměruje uživatele do aplikace telefonu, ale do aplikace na odesílání zpráv
- callto: – téměř totožný prefix s tel:, avšak neotevře aplikaci pro volání, ale aplikaci Skype
- fax: – prefix téměř bez podpory, slouží pro odeslání faxu